måndag 11 februari 2013

Träning

Eftersom jag inte skrev om träning igår så får jag väl skriva några rader om den idag istället då. Det var så roligt när jag tränade med hundarna häromdagen. Återigen blev det tydligt hur himla olika mina hundar är. Först tränade vi lite fotposition. Det kan ju Miqro rätt bra så vi bara finjusterade lite och det gick helt okej när han fokuserade på det han skulle göra.. Mille däremot började jag träna in fotpositionen med i förra veckan. Jag visar honom in och han börjar väl kanske så smått få ett hum om vad det är jag vill. Vi tränar vidare så får vi se hur det går.

Den roligaste träningen var dock klickerträningen. Jag bestämde mig för att använda en skinnbit. Eftersom Miqro är bra både på klickerträning och att använda framtassarna bestämde jag att han skulle stå med en baktass på skinnbiten medan Mille skulle sätta en framtass på den.

De är SUPERDUKTIGA på att vänta på sin tur!! När den ena tränar ligger den andra på mattan och väntar på sin tur utan att säga ett knyst. Sen ber jag den andra lägga sig och säger "kom" till den som väntat och så byter de plats. Hur smidigt som helst och jag är så nöjd över hur bra det funkar!

Nåväl, nu till det huvudsakliga i det här inlägget, mina hundars olikheter.

Miqro: Han trampar, testar och försöker allt möjligt. När han inte får ett klick inom (enligt honom) rimlig tid börjar han låta. Oftast gnäller han eller vad jag ska kalla det för men blir han riktigt frustrerad så kan han till och med skälla och så trampar han och trampar.

Mille: Börjar med att lägga sig. Ligger en stund och lägger sen en tass på skinnbiten. När jag klickar och kastar iväg en godis och han kommer tillbaka ställer han en framtass på skinnbiten. Jag klickar och kastar en godis. Han kommer tillbaka, ställer sig med en tass på var sin sida om skinnbiten, tittar på mig som om han tänker "hur var det nu?" och sen sätter han en tass på skinnbiten.

Ser du skillnaden? En hypertestande intensiv hund och en tänkande sansad hund. Det är så ROLIGT med deras olikheter för det blir mycket roligare att träna då :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar