lördag 13 april 2013

Förkylning

Äntligen är hundarna friska! I påskhelgen började hundarna nysa. Först reflekterade jag inte så mycket över det men när det blev värre och värre blev jag lite orolig. Jag hade hört om hundar i vår närhet som haft noskvalster så det var min första tanke. Jag ringde veterinären i stan och hon tyckte att jag skulle avvakta. Det kunde vara noskvalster eller kennelhosta vilka hade liknande symptom. Kennelhosta? Det kan ju ta flera veckor innan det blir bra och noskvalster måste behandlas. Jobbigt! Och dessutom dyra veterinärkostnader...

När hundarna blev ännu sämre ringde jag och resonerade lite med pappa. Han tyckte att jag skulle ringa veterinären på landet som vi båda haft kontakt med och litar på. Sagt och gjort. Den veterinären tyckte också att jag skulle avvakta men trodde på förkylning. Han sa att eftersom båda hundarna insjuknat ungefär samtidigt var det mest troligt att det var en vanlig förkylning. Dessutom var det tydligen många hundar som var förkylda just nu. Om de inte blivit bättre om en vecka - 10 dagar skulle jag återkomma och få komma in för undersökning och behandling av noskvalster.

Hundarna nös vidare och jag funderade vad det kunde vara och tyckte synd om dem. Helgen efter var jag iväg på min utbildning. Hundarna fick så klart inte följa med eftersom de var sjuka så de fick vara i Knivsta hos barnfamiljen. När jag lämnade dem där nös de som värst men när jag hämtade dem på söndagen nös de redan mindre vilket kändes väldigt skönt så klart. Av fyra deltagare i min grupp på utbildningen var det en som hade hund med sig den helgen. Resterande hade hundar hemma som var sjuka så nog är det mycket sjukdomar på hundar just nu. Skönt att mina hundar mår bättre nu och att jag slapp veterinärbesök!

Det har så klart hänt en hel del sen senast jag skrev och jag har tänkt så många gånger att jag ska skriva men det har inte blivit av så här kommer en liten sammanfattning med lite text och några bilder:
Mille har varit på promenad med Isabella

Promenadkompisarna Miqro, Mille och Teja

Vi har börjat använda balkongen

Pojkarna börjar bli friska och busar runt

Sudd men jag tyckte bilden var lite cool :)

Vi har myst i soffan


Bästa liggplatsen i soffan är så klart på filten

Nu är det faktiskt min tur att ligga här!

Kurar man ihop sig blir man ganska liten...


Perfekt spaningsplats!

Man kan ju inte vara snygg jämt, men söt ;)

Dags att säga godnatt, trött hund

Trött hund

Trött matte och hund
Bilderna är inte från idag men de talar ändå om vad vi känner just nu. Hundarna ligger och väntar på mig i sängen så det är nog bäst att jag går och gör dem sällskap. Imorgon är en ny dag med nya äventyr och utmaningar. Godnatt och sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar