måndag 2 december 2013

Att veta sitt namn...


Här är vår kvällsaktivitet de senaste dagarna, den perfekta aktiviteten och den finns på vår vanliga kvällsrunda :) Jag har gjort det nån gång innan men nu har jag gjort det både igår och idag och idag märktes det faktiskt att båda hundarna börjar förstå vad det hela går ut på. Vad handlar det då om? 

Båda hundarna kan ju "hoppa upp" men jag tycker att de är lite dåliga på att hoppa upp där jag pekar så i den här övningen övar vi egentligen på två saker:
1) Att hoppa upp där matte pekar
2) Att bara den hunden vars namn matte säger ska handla

Mille är generellt bättre på att veta vad han heter än vad Miqro är. Är vi ute och hundarna är lösa kan två saker ske:
1) Jag ropar "Miqro" och Miqro kommer (kanske)
2) Jag ropar "Mille" och båda hundarna kommer
Mille vet alltså vilket namn han ska lyssna på medan Miqro lyssnar om han tycker att han tjänar på det...

Vid de här stenarna på kvällspromenaden kom jag på att jag säger den ena hundens namn och visar var den ska hoppa upp. Den andra hunden ska inte hoppa upp. Just nu är det så att det är lättast att jag säger åt den ena hunden "stanna" medan jag ger den andra hunden kommandot "hoppa upp". I förlängningen är tanken att jag inte ska behöva använda kommandot "stanna" utan att hundarna ska lyssna på sitt namn. Vi tränar vidare och ser hur det utvecklar sig :)

Parallellt med det här fortsätter vi att träna på att gå runt lyktstolpar med och utan kommando. Det är roligt med aktiva promenader :D
Nu ligger hundarna och tuggar på var sitt ben innan det är sovdags för oss alla. Vi uppdaterade benlådan i helgen och det var populärt:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar