lördag 11 januari 2014

Gott och blandat

Dags för lite allmän uppdatering igen :) Trötta killar ligger precis lika i soffan och vilar, till och med öronen är vinklade på samma sätt. När jag pratade med hundarna rörde de öronen precis lika. Det var så coolt :)

Min älskade söta Mille låter så roligt när han leker. Han har fått för sig att när jag ska ta av honom halsbandet ska vi leka. Han låter och hoppar runt och jag skrattar och försöker få av honom halsbandet. Det är en ganska rolig lek men kanske lite jobbig när man inte har lust att leka... Så här låter han i alla fall när han leker, både med människor och andra djur, samt när matte kommer hem...

Som jag berättat tidigare vill Miqro inte åka hem när vi ska åka från "mormor" och "morfar". Det visar han tydligt på flera olika sätt. Bland annat följer han med mig upp för trappan när jag packar ihop mina saker men han följer inte med ner. När han väl kommer ner "gömmer" han sig i köket eller bakom "mormor" eller "morfar". Väl ute på yttertrappan står han kvar där medan jag lämnar mina saker och Mille i bilen (Mille är livrädd att matte ska åka ifrån honom). Sen får jag gå tillbaka och hämta Miqro och bära honom till bilen... Så här kan det se ut när han inte vill åka hem. Mörk film men det syns ändå...

Kvällarna (nätterna) har delvis ägnats åt att träna hundarna. Vi har bland annat tränat på att gå runt föremål. Det visade sig lättare för Mille än för Miqro eftersom Miqro testar massa annat hela tiden. Jag fick lura honom att gå runt och sen gick det ganska bra förutom att han duttar på det försiktigt innan han går runt... En liten film på Miqros runda föremål kommer senare i inlägget ;)

En kväll fick jag för mig att jag även skulle träna katterna. De håller på att lära sig sitta fint men vi måste ju ha en belöning som är tillräckligt motiverande för dem. När Veronica och Saga hälsade på hade de med sig godis till katterna och till min stora förvåning tyckte katterna mycket om detta godis. Just nu håller jag på och motiverar katterna till att tycka om godiset ännu mer och jag verkar lyckas ganska bra. Båda vill verkligen ha. Kolla här:
Vi vill ha godis!!!

Ibland biter han mig i fingrarna...

Jag älskar den här bilden :)

Nom nom nom

Curre tar lite mer försiktigt än vad Franz gör...

Franz sväljer godisarna hela...

Ge mig godisen för tusan!!!

Franz är mer godissugen än Curre...

Jag får väl fortsätta att försöka träna mina katter då och då så får vi se om det blir trixare av dem också så småningom, det vore ju coolt :D

Miqro har drömt mycket på senaste tiden. Han är så söt när han drömmer. Här har han visserligen redan gläfst ett bra tag men han har lite ljud kvar i skällan ;)


Igår var det Milles tur att åka på lite semester. Han fick åka och busa med Shiva och hennes husse och matte. Där har han det garanterat förträffligt och han kommer nog att vara trött när han kommer hem :) Det hör inte till vanligheterna att Miqro och jag är ensamma, oftast är det ju Miqro som åker på semester, så det här kan nog vara nyttigt för oss alla. Miqro och jag tog tillfället i akt och åkte och hälsade på Tererse, Midas och Demo. På kvällen tränade jag med alla tre hundarna och Terese filmade. Miqro fick träna på att gå runt ett föremål. Vi har tränat på det förut men det är ju inte helt lätt att veta vad man ska göra när matte har olika saker i tankarna varje gång hon tar fram klickern. Ska man använda nosen? Ska man gå upp med bakbenen? Ska man använda framtassen? Ska man välta föremålet? Bara matte är tydlig så funkar det ju till slut:

Vi tränade också på lite olika tricks som vi redan kan, med blandade resultat kan man säga. Min lilla tricks-strul-kille ♥

Det var minst sagt lite blandat från de senaste dagarna. Jag vill bara dela med mig av vår vardag som den kan vara :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar