fredag 7 februari 2014

Dag 2 – Presentera min hund

Miqro
Min lilla diva som älskar att ligga mjukt och skönt. Han vill ha sitt utrymme och vill inte ha andra hundar för nära inpå (med några undantag som är accepterade att vara nära). Miqro är min första egna hund och vi har varit med om mycket tillsammans. Han är min själsfrände och min spegel. Jag ser på honom hur jag mår och jag ser på honom om andra människor är pålitliga eller inte. Jag har lärt mig att lita på hans omdöme. Miqro är en blandning av papillon/shipperke med en gnutta chihuahua och han har fyllt 5 år. Han är en showman av stora mått och ju fler som tittar på honom desto bättre tycker han. Har man en godisbit i handen gör han vad som helst för att få den och han testar och testar. Däremot i vardagen när jag förväntar mig att han gör vissa saker, som att komma på inkallning tex, så gör han det efter att han har gjort klart det han höll på med (som självklart var viktigare än att komma till mig). Miqro är charmig till tusen och har massor av egna idéer. Naturligtvis älskar jag honom med alla hans sidor, även om de går mig på nerverna emellanåt...

Mille
Den lilla söta, glada och fjäskiga hunden som alla älskar. Mille kom till mig när han var 8 veckor. Egentligen var det min dåvarande pojkvän som ville ha en hund att jobba med, eftersom han tyckte att det såg så kul ut när jag tränade med Miqro. När Mille väl kom visade det sig att killen inte alls hade något hundintresse och när Mille dessutom tydde sig mer till mig blev han min hund. Det är jag så evinnerligt glad för idag för Mille är verkligen helt underbar. Han charmar alla han träffar och han är helt okomplicerad och hänger med på allt man hittar på. Alla älskar Mille, både människor och djur. Mille själv tycker mycket om att använda sin nos på alla möjliga sätt och vis. Han är duktig på allt vad nosarbete heter, allt från specialsök till att spåra och jaga harar. Det sistnämnda tycker inte matten är så himla kul men det är bara att gilla läget och förebygga så mycket det går. Mille vill gärna vara matte till lags och tycker inte om när matte blir arg. Mille är 2 år och är en blandning av papillon och chihuahua. Han är döpt efter en barnvisa som handlar om Flygarhunden ifrån Mirleft som hade så stora öron att den kunde flyga :D

Myzaq
Ooo Jaguar James Ooseven är min lilla russkiy toy som snart blir 9 månader gammal. Han har bara bott hos mig en knapp månad men han har kommit mycket väl in i flocken och blir tryggare och tryggare för varje dag. Han är en försiktig liten kille som samtidigt är väldigt nyfiken och eftersom nyfikenheten tar överhanden glömmer han ofta bort att han tycker saker är lite läskigt. Dessutom har han mycket trygghet i både mig och mina andra hundar och, som sagt, han växer för varje dag. Myzaq är otroligt lyhörd och har en stor will to please. Han är klickerklok trots att han nyligen börjat klickertränas. Tanken är att Myzaq ska bli min agilitystjärna och eventuellt ska vi också tävla i freestyle eller heelwork to music och kanske rallylydnad. Vi får se vad framtiden har att ge oss :) Myzaq är en otroligt mysig och gosig hund och kommer gärna med nos och tassar i ansiktet. Jag är så glad att jag valde att ta in honom i min flock!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar