lördag 1 februari 2014

Hundpromenad, unghundskurs och vår vardag

En vecka senare har jag fortfarande ont i fingret och undrar fortfarande om jag ska tappa nageln eller inte... Den är i alla fall lös... Har behandlat fingret med alsolsprit och det gör i alla fall inte lika ont längre... Dessutom har jag ont i tummen på samma hand så det är inte lätt att vara jag just nu men man får göra det bästa av situationen :P

Förutom skadorna har jag världens bästa flock!! Jag älskar alla mina djur och Myzaq känns som en självklar del i den här flocken. Man kan inte tro att han bara bott här i tre veckor, lilla hjärtat ♥

Förra söndagen tog jag med mig Miqro och Myzaq och mötte upp Lotta i Enköping medan Mille spenderade dagen med Shiva och hennes matte. I Enköping hade Lyckliga hunden anordnat en hundpromenad och ca 65 hundar slöt upp för att promenera tillsammans. Det var verkligen häftigt! Efter ca 45 minuters promenad möttes två grupper med hundar 4 gånger. Sedan ställde vi upp oss mitt emot varandra och alla hundar gick liksom emellan. Mycket bra träning för lilla Myzaq och Miqro fick jag peppa genom att säga "har du sett, alla tittar på dig" och gissa om han då visade upp sig fint :D Några bilder från promenaden. De fyra första har jag tagit och resterande fem har Lotta tagit:



Myzaq sökte trygghet hos Miqro ♥




Många hundar var det... :)

Myzaq söker trygghet på mattes ben medan Miqro flirtar med kameran

Efter promenaden, som jag måste säga gick bra, åkte vi hem till Lotta för att relaxa, fika och äta. Alla Lottas katter var i köket så att Myzaq fann ro och rullade ihop sig på soffan kändes smått fantastiskt :) Miqro? Ja, han och Lotta fjäskade för varandra som vanligt:

Myzaq hittade sin ro på soffan bredvid matte men ibland var man ju tvungen att kolla till så matte verkligen finns där...

Det var en mycket trött unghund jag hade med mig hem den här dagen. Även Mille hade haft det bra och när jag hämtade honom och fick höra orden "Han kan ju allt den här hunden" så kan man inte annat än vara en mycket stolt matte. Jag HAR verkligen fantastiska hundar, alla tre! Tack Lotta och Josefine för dagen!!

Veckan har fortlöpt utan några större händelser. Vi har varit ute på promenader, klickat lite, busat lite. På onsdagen hade föreningen vid hundhagarna i Röbo ordnat en föreläsning om hundens beteende. Jag gick dit mest för att miljöträna Myzaq men även för att förhoppningsvis lära mig nåt nytt. Jag lärde mig inte jättemycket nytt men fick mycket repetition på saker jag redan visste. En sak som var ny dock var att både hundar och människor lär sig bäst i tredagarscykler, varför man oftast är som tröttast den tredje dagen... Det var intressant tyckte jag. Dessutom fick jag bekräftelse på att jag gör rätt när jag tillrättavisar Miqro och det kändes skönt att få måste jag säga för han är inte helt rätt att tillrättavisa...

I torsdags var Myzaq och jag på unghundskurs. Han var superduktig trots att det var svårt att fokusera med så mycket störningar. Miljöträning och störningar är verkligen det vi behöver lära oss allra mest. Tillfället handlade om klicker och det var kul och lärorikt. Vi klickade in hundarna och Myzaq visade prov på att han redan är klickerklok vilket var jättekul att se! Vi tränade också på tasstarget men då började han nog bli trött för det förstod han inte alls... Jag ser fram emot nästa kurstillfälle och hoppas att det blir lika bra och att Myzaq utvecklas så att vi faktiskt kan fokusera på kurstillfällena. Det blir intressant att se hur kursen läggs upp :) Jag är mycket stolt över att Myzaq faktiskt kunde koppla av ordentligt trots att det var 7 andra unghundar i samma rum.

Jag har gjort av med lite pengar de senaste dagarna. Bland annat har jag köpt nya koppel till grabbarna som jag känner mig mycket nöjd med. Jag har också äntligen köpt en bur till bakluckan på bilen så att hundarna kan åka säkrare. Den passade perfekt i min baklucka och hade ett bra pris så det känns bra. 

Jag har tagit fram Miqros klövjeväska för jag känner att han behöver jobba mer. När jag satte den på honom blev han stel som en pinne, satte sig och stirrade på mig såsom han gör när han får nåt på kroppen (sele eller tröja eller annat). Men när vi gick ut gick han förvånansvärt obehindrat och verkade inte bry sig om väskan alls. Fortsättning följer... Här är en bild på grabbarna på nattpromenad när Miqro hade väskan på sig. Det syns inte så bra men han har det i alla fall ;)

Myzaq går annars mycket lös på promenaderna. Har har mycket mer spring i benen än vad de andra två har så han behöver det. Dessutom håller han sig i närheten och kommer direkt när jag ropar så han är riktigt lätt och rolig att ha lös faktiskt :) Enda gången det kan bli struligt är när det kommer andra hundar för dem vill han skälla på men vi ska träna på det så att han inte bryr sig om andra hundar heller är min plan :) Tack vare att jag har Myzaq lös släpper jag oftare Miqro lös också. Han sköter sig ju men drar iväg på sina egna upptåg hela tiden... Mille däremot släpper jag inte på kvällar för då sticker han bara efter harar......... De är olika de små liven... Men alla underbara på sitt eget lilla sätt ♥♥♥

1 kommentar: