torsdag 20 februari 2014

Unghundskurs

Ooo Jaguar James Ooseven, vilken kille! Helt underbar och helt fantastisk! Vilken utveckling från vecka till vecka. Ju längre han är hos mig, desto mer säker är jag att jag tog rätt beslut som köpte honom. Jag ser verkligen fram emot att se hur långt vi kan gå framöver, Myzaq och jag.

Nu har jag en trött unghund som ligger här och sover bredvid mig efter det fjärde tillfället på unghundskursen. Vid varje tillfälle syns det så otroligt tydligt hur han utvecklas. Första tillfällen kunde han knappt fokusera alls och idag gick han fint bredvid mig och hade kontakt med mig trots att det stod en hund en bit bort och skällde :D Jag ska ta det från början.

Första kurstillfället introducerade vi klickern. Jag hade testat klickern med Myzaq innan så han visste ju lite vad det handlade om men jag lärde mig en hel del om hur man introducerar. Det var ju länge sen jag introducerade klickern för mina andra hundar så jag minns inte så mycket hur man gjorde... En sak jag lärde mig var att eftersom Myzaq tenderade att backa skulle jag inte klicka det mer utan klicka för andra beteenden han bjuder istället. Han bjöd många beteenden vilket var fascinerande med tanke på att han är så ny med klickerträning :) Vi fick också en hemläxa att lära vår hund ett trick med hjälp av klickern.

Vid andra kurstillfället tränade vi inkallning, att sitta på olika sätt och att gå fint bredvid matte. Vi tränade också passivitet och det var Myzaq bra på :) Myzaq har inte tränat så mycket på "sitt" så de uppgifterna blev lite svåra men vi kämpade på ändå.

Förra gången fokuserade vi på rallylydnad och olika skyltar. Även där hade vi ett litet handikapp eftersom Myzaq inte kan "sitt" men han var duktig ändå och började kunna jobba riktigt bra trots att det var andra hundar runt omkring. Att gå fint bredvid matte var däremot svårt. Han vill gärna gå på två ben med framtassarna på mattes ben.... Eller framför, eller bakom, eller runt omkring...

Den här gången tränade vi mycket och sista kvarten var Myzaq helt slut vilket inte alls är konstigt med tanke på hur bra han jobbade. Vi började med att träna på att gå fint trots att det var massa andra hundar runt omkring, bland annat en border collie, som inte tillhör gruppen, som stod på en snöhög och busade och skällde. Myzaq tänkte börja skälla och moffade lite men med hjälp av klicker och korv så fokuserade han förvånansvärt bra på mig och hade fin kontakt! Jag var imponerad! Nästa övning var att vi skulle gå slalom mellan varandra och även där var Myzaq jätteduktig, både på att gå och att stå när de andra gick förbi. Vi fortsatte med lite olika "sitt, stanna kvar"-övningar. Eftersom Myzaq nyss lärt sig "sitt" (och har det definitivt inte befäst) fick jag jobba som tusan men det gick BRA. Kolla här vad fint killarna sitter och fokuserar på sina förare :)

Vi fortsatte att träna på att sitta och stanna kvar och att gå fint. Det där med att gå fint bredvid matte har vi ju aldrig tränat på men JÄKLAR vad fint han gick idag!! Nu är jag taggad att fortsätta träna med min lilla kille :) Vi tränade också vidare på rallylydnadsskyltar men då var vi alla så trötta så det var lite svårt men vi försökte så gott vi kunde :)
Tack snälla Nina för bilden och tack UHAC och Nina för en bra kurs! Ser fram emot resterande tillfällen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar