söndag 21 december 2014

Agility träningstävling

Sofia lurade med mig på en träningstävling i agility. Sen hon tipsade mig om den har jag taggat mer och mer. Det var länge sen jag taggade så mycket på en agilitytävling, och då är det bara träning. Idag var det äntligen dags så jag tog båda hundarna med mig och åkte iväg. 

Myzaq skulle få starta för allra första gången. Han är definitivt inte redo för nån tävling ännu eftersom han knappt tränat på några hinder alls men jag tänkte att det kunde vara bra träning för honom. Målet var att vi skulle ha roligt och att Myzaq skulle kunna jobba med mig i en tävlingssituation. Det fixade han med bravur och som vanligt överträffade han alla mina förväntningar. Han tyckte att tunnlarna var läskiga och ville inte gärna gå in i dom men han gjorde det till slut, nästan varje gång... Förmodligen var det mörkt där inne och därför läskigt att gå in. Han försökte verkligen förstå vad jag ville också. Stod vid tunnelingången och sa "Måste jag?"Men han gjorde det! Och hinder hoppade han. Det var kul! Och varje gång vi skulle gå in i ridhuset hade han bråttom så nog tyckte han att det var roligt allt. Bara det är största vinsten! Sen får vi träna vidare på hindren under vintern. Den andra stora vinsten var att han verkligen jobbade tillsammans med mig, förutom vid ett tillfälle när det luktade väldigt gott på marken... Men annars var han med mig och försökte förstå hela tiden. Mattes duktiga lillprins!

Miqro då? Jo han gjorde så gott han kunde. Matte hade lite svårt att komma ihåg banorna och på sista banan gjorde jag en jättemiss som resulterade i en disk i ett för övrigt mycket bra lopp. Dock var det roligt med lite svårare banor och banorna var verkligen roliga, om än väldigt kluriga... Miqro var taggad och tyckte att det var roligt att köra - bra!

Nu får vi försöka få tummen ur och träna lite i vinter så vi är ännu bättre när vårens tävlingar drar igång :) Det ÄR ju roligt med agility!

Tack snälla, snälla Ove som filmade Myzaqs första stapplande steg på agilitybanan!! Det blir kul att ha kvar framöver och jämföra :) Kanske inte så mycket för andra att se men här är filmen ifall någon är intresserad:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar