söndag 11 januari 2015

Agility träningstävling

Yes! Jag har verkligen världens bästa hundar! Det visste jag visserligen redan innan men idag har de båda två hjälpt mig att tagga agility. Med så duktiga hundar är det verkligen på tiden att matten lär sig handla ordentligt... Vi tar det från början...

Dagen startade halvbra när jag först sov alldeles för länge och sen inte kom in i garaget. Vrida om nyckeln var inga problem men snön framför porten hade smällt och frusit så det var is som gjorde att jag inte fick upp porten. Jag som redan var sen, hur skulle jag göra nu? Jag gick in och hämtade ett beslag som inte används, tog med det ut och började banka. Efter mycket kämpande fick jag bort isen så jag fick upp porten och kunde åka iväg. Skulle jag hinna i tid? 

Eftersom blåbärsklassen gick först kände jag att om jag missade den kunde jag lika gärna stanna hemma men jag chansade och precis när jag kom fram var det banvandring för blåbärsklassen - tur! Det var en klurig blåbärsklassbana... När jag hämtade Myzaq i bilen var han jätteglad och ville in i ridhuset. Jag hade två mål med Myzaq idag:
1) Att han skulle ta nån tunnel bra
2) Att han skulle tycka att det var kul
Svansen gick hela tiden och han tittade på mig och ville göra rätt. Tunnlarna var lite läskiga men han tog dom mycket bättre än förra gången. Hopphindren var jätteroliga och han följde mig fint för det mesta. Några gånger blev det svårt att följa var jag visade och han hamnade på fel sida men vad tusan, vi har ju i princip aldrig tränat handling... Innan start på lopp 2 höll jag i honom och när domaren blåste i visselpipan började han sprattla och ville ner. Det måste väl vara ett gott tecken :)


Tack snälla Ove som hjälpte mig att filma! Det är verkligen kul att se hur Myzaq utvecklats sen förra gången trots att vi bara tränat en gång i typ 10 minuter sen dess... 

Miqro då? Ja, tyvärr valde jag att ingen filmade hans lopp för jag tänkte att det inte var så viktigt... Det var synd för det första hopploppet hade jag verkligen velat ha på film. Det kändes jättebra! Det kändes som att vi hade bra flyt och att vi läste varandra väldigt bra. Agilityloppen gick sämre, mest från min sida. Miqro var jätteduktig och gjorde verkligen så gott han kunde men det var svåra banor och jag är inte van att köra såna så det var bra träning. Dock var det roliga banor så det gjorde inte så mycket att det var svårt. Och Miqro gjorde allt han kunde för att försöka följa mina konstiga direktiv. Även med Miqro hade jag två mål med dagen:
1) Att klara gungan
2) Att klara slalom
Varken gungan eller slalomen var med idag så jag får helt enkelt vara nöjd med att han verkligen kämpade och gjorde så gott han kunde. Bättre blir det inte när matte är dålig på att handla ;)

Jag är mycket nöjd med dagen. Stort tack till alla som var med och ett extra tack till Emma för bra arrangemang och bra banor! Den här typen av tävlingar måste jag nog åka på fler gånger :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar