söndag 19 april 2015

Nytillskott, hur cool som helst!

Ola har länge varit sugen på att ha en egen hund. Självklart har han varit med och delat på mina och vi har varit en flock men eftersom båda mina hundar bott med mig innan Ola flyttade hit är de liksom mer mina hundar. Även om Ola säger nåt till dem så frågar de mig om det är okej att lyssna på honom innan de gör som han säger, i vissa situationer. Även om de tycker om Ola så är matte bäst.

Vi har många gånger pratat om att skaffa en hund till Ola men det har inte riktigt passat. Hux flux visade det sig att Myzaqs uppfödare skulle hjälpa till att placera om en hanhund på 8 år. Mitt i lite annat kaos bestämde vi oss till slut för att vi skulle ta hand om den här hunden. Igår var vi och hämtade honom, lilla Macho.

På förmiddagen åkte vi till Stockholm och träffade Machos ägare Linda samt Myzaqs uppfödare Helena, och så Macho så klart. Linda berättade om Macho, hur han är och vad han har för egenheter. Han verkade vara en cool hund utan bekymmer som är trygg i sig själv och finner sig i det mesta. Vi träffades på ett ställe där hundarna kunde vara lösa. Mina hundar och Macho brydde sig inte märkbart om varandra. De skrotade var och en på sitt sätt och allt verkade väldigt fridfullt och kändes hur bra som helst. Vi skrev på om ägarbyte och Macho följde med oss hem.

På vägen kom vi överens om att åka hem till mamma och pappa för att byta däck på bilen. När vi kom fram och klev ur hade vi först Macho i koppel men ganska snart släppte vi honom och han fick skrota omkring. När vi kom in gick han och undersökte innan han landade i pappas knä och sedan på soffan i köket. Där rullade han ihop sig och vilade, hur cool som helst. Ett tag fick Myzaq nästan igång honom i lek. Macho var så klart trött efter dagen och vandrade mest runt i våra knän och gosade. 

När vi kom hem till stan och öppnade lägenhetsdörren stod båda katterna innanför. Macho tittade på dom, gick förbi och började undersöka lägenheten. Hur cool som helst! Curre, den envisa och nyfikna katten, följde efter och undrade vad Macho var för konstig filur som inte brydde sig. Då sa Macho att Curre var lite närgången och sen har Macho och katterna knappt brytt sig om varandra alls, hur coolt som helst!

Under kvällen tog vi det mest lugnt och vilade. Natten var lugn och Macho sov med oss i sängen. Idag har han fortsatt att anpassa sig här. Han vill vara med och kolla läget men har inga som helst problem att koppla av. Jag försöker guida Ola till att få en bra relation med Macho så att det blir de två. Hittills känns det som att det går bra och jag är helt övertygad om att de kommer att bli ett oslagbart team, de två.

Macho känns som den perfekta hunden i vår flock. Han är cool, lugn, sansad, gosig och vill vara med. Samtidigt så tror jag att han kommer att bli en alert hund som tycker om att tricksa och lära sig nya saker när han blir varm i kläderna. Det ska bli mycket kul att lära känna Macho! Att han dessutom är söt som socker gör ju inte saken sämre precis. 

Husses första bild på Macho

Snygg sittstil?

Vi har koll när "mormor" lagar mat

Husse och Macho, ett fint par ♥

Man kan sova tryggt i "mormors" famn

Det går alldeles utmärkt att sova i husses famn också :)

En av favoritplatserna här hemma, på ryggstödet på soffan

Jag får sova i sängen, faktiskt!

På ryggstödet igen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar