onsdag 8 juli 2015

Det går framåt

Nu har vi haft några träningstillfällen med vår coach i agility. Varje gång när vi ska banvandra känner jag samma panik: "Det här kommer jag aldrig att klara, jag ger upp!" men varje gång har jag lyckats ta mig igenom hela banan, bit för bit. Jag har jättesvårt att komma ihåg var jag ska och hur jag ska göra så det behöver jag verkligen träna på! Vissa delar av banan får jag ta om och om och om igen för att jag glömmer var jag ska och hur jag ska göra. Jag känner mig rätt värdelös men samtidigt övertygar jag mig själv genom att säga att det här är extremt svåra och långa banor. Då känner jag mig lite mer nöjd när jag faktiskt tar mig igenom banorna.

Min tanke från början var att jag skulle köra satsningen med Myzaq men eftersom han inte är redo för att träna på det viset har Miqro fått ta hela den satsningen. Det har nog varit bra för mig för då har jag kunnat fokusera på att lära mig själv. Miqro gör ju hela tiden precis det jag visar honom så han är en bra läromästare :)

Det är svårt att i ord beskriva vad jag lärt mig men jag har lärt mig att Miqro kan springa snabbare än han för det mesta gör. Om jag låter bli att bromsa honom och istället visar längre i förväg var han ska, samt gör fler blindbyten än framförbyten så bibehåller vi farten bättre. Det gäller för mig att se till att vi håller bra linjer och fart genom hela banan samt att, som sagt, visa honom i tid. Då kan vi bli snabbare och ha en större chans till pinnar. Problemet är ju att jag ska ligga steget före hela tiden för att hinna visa. Jag måste alltså börja tänka på ett annat sätt och det är inte helt enkelt minsann men det ska nog gå och med lite träning så blir vi så klart bättre och bättre.

Vad Myzaq anbelangar så börjar han få tillbaka sin träningsvilja (som jag kanske skrivit innan). Han tycker att det är roligt att träna och han vill mycket mer. Han vågar springa i tunnlar och hopphinder är superkul! Vi fortsätter med tanken att det ska vara roligt ett tag till innan vi börjar träna mer på allvar (alltså tekniker, handling, kombinationer, nötande och sånt). Det ska bara vara kul ett tag till :) Han är nu anmäld till sin första officiella start i agility, den 30 juli. På den tävlingen är målet att se hur han hanterar en tävlingssituation samt att ha kul även på tävling och i tävlingsmiljö. Om han sen klarar av en hel eller delar av en bana är inte väsentligt även om det så klart skulle vara roligt om vi kom i mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar