söndag 12 juli 2015

Miqros vinst och Myzaqs debut i rallylydnad

Hur börjar man när man ska beskriva den bästa tävlingsdagen på mycket, mycket länge? Vi åkte tidigt; jag, Miqro, Myzaq, Amanda och Nemo och kom fram i perfekt tid för att hinna installera oss innan banvandring. Tanken var att jag skulle hinna med Myzaqs banvandring innan det var dags för Miqros. Det hann jag inte utan jag missade halva Miqros banvandring eftersom jag ville gå klart nybörjarbanan ordentligt. Tur att man kunde fråga domaren i efterhand så att båda banorna var helt klara för mig innan start. 

Ganska snart var det Myzaqs tur. Det var några moment med som han aldrig gjort så jag testade lite innan hur det skulle kunna gå. Det var dumt för tack vare det tröttnade han lite och var inte alls lika taggad när det var dags att gå in på banan... Jag hade svårt att få honom med mig men i början av banan var han ändå med och gjorde lite som jag ville. Han funderade dock vad det var för konstiga skyltar som stod på banan och han nosade och undrade vilka andra som varit där innan honom. Halva banan gick skapligt men sen tappade han orken totalt och ville inte alls vara med. När han började klättra på mig och ville komma upp i min famn sprang vi förbi de sista skyltarna och ut från banan. Han gjorde så gott han kunde men orken var inte tillräcklig. Vi blev diskade eftersom jag petade på honom i ett försök att få honom att sätta sig ner...

Uppladdning ♥

Så var det då dags för Miqro. Han var laddad som vanligt och skällde lite i väntan på start. Känslan att gå in på banan med Miqro är alltid positiv eftersom jag vet att han alltid är med mig och gör så gott han kan. Det värsta som kan hända är att han vill liiiite för mycket och blir instabil. Målet med Miqro var att få över 90 poäng och alltså klara alla skyltar utan att göra så fel att det blir fel övning. Jag var nöjd när jag klev av. Ställandet blev lite snett och som vanligt trampade han lite innan han ställde sig och det kanske gav några minuspoäng. Jag var nära att blanda ihop en skylt som var nästan lika i nybörjarklassen och fortsättningsklassen. I fortsättningsklassen skulle hunden sitta bredvid mig innan han skulle sitta framför. Jag glömde det och var på väg att sätta Miqro framför mig direkt men hann komma på mig innan det var för sent. Räknade dock med några minuspoäng för typ instabilitet eller nåt. Det ser dock väldigt roligt ut på filmen så det råder jag er att kika på. Ni kommer att se det, det vågar jag nästan lova :) När Miqro skulle sitta framför mig medan jag backade steg för steg satte han sig väldigt snett efter att jag backat två steg. Där räknade jag med lite minus. För övrigt var jag väldigt nöjd så hade stora förhoppningar på över 90 poäng. Döm om min förvåning när jag kollade liveresultaten på sbk-tävling och såg att vi fått 100 POÄNG!?!? Under prisutdelningen sa domaren att det var den största om minsta hunden som fick dela på förstaplatsen så Miqro fick dela pallplatsen med en rottweiler. Jag var helt chockad och kan fortfarande inte riktigt förstå hur det gick till. Min älskade diviga stjärna!! 


Nu blev det en lång väntan innan det var dags för hundarnas andra runda. Efter Myzaqs banvandring kämpade jag för att få honom att tagga till lite till. Han fick tricksa lite, mysa i min famn, busa lite och ja, det verkade som att det gav resultat för i andra rundan var han ännu mer med än i första. Han glömde periodvis hur man gör vid sitt men annars var han för det mesta med på noterna. När jag såg domarprotokollen blev jag jätteglad. Det var inte alls så mycket fel som jag hade förväntat mig. Hade jag inte petat på honom vid sista skylten (som jag inte är medveten om att jag gjorde) så hade vi nästan fått godkänt. DET är ett bra resultat för min lilla råtta :)

Efter andra rundan var han bra trött. Han tyckte inte bara att det var okej att ligga i buren utan han tyckte till och med att det var riktigt skönt att få vila:

Så småningom blev det även dags för Miqros andra runda. Innan där hade både jag och Amanda tricksat lite med Miqro samt att han fick vara med och inte bara ligga och vila. Precis som vanligt när jag gör så så blev han trött. Motivationen är det aldrig något fel på för lilleman men när orken tryter blir det hafsigt och inte så kontrollerat :) Det blev en lite sned position och lite oro i "stå" (som vanligt) men sen blev det två fel övning. Den ena för att han rättade sig själv när han hamnade i en sned fotposition (vilket då blev dubbelt sitt) och den andra för att han fick för sig att han skulle lägga sig när jag stannade av nån anledning.... Domaren blev dock väldigt förtjust i min lilla diva. Dels skrev hon följande kommentar på protokollet: "Vicket charmtroll! pigg och alert, tyvärr lite egna idéer idag" och sen kom hon fram efteråt för att fråga vad han hade för raser i sig då hon också påpekade hur charmig han var :) Vid prisutdelningen när jag gick fram för att hämta mitt protokoll sa hon "Vad kostar hunden?". När jag sa att han inte är till salu sa hon att hon inte brukar gilla små hundar men att hon föll pladask för honom. Kan man bli annat än stolt? Mitt underbara lilla charmtroll! 

Myzaqs rundor, domarprotokoll och banskisser:





Här trivs jag allra bäst //Myzaq

Och så Miqros rundor, domarprotokoll och banskisser:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar