söndag 16 augusti 2015

Debut i klass 2 i agility

Äntligen har vi debuterat i tvåan!! Det var nervöst men roligt. För det första var det helt andra människor på plats. De som tävlar i ettan känner jag ju rätt väl vid det här laget så det var roligt att se lite andra människor, även om jag både kände och kände igen många på plats. En av de som var roligast att träffa var Anki. Hon är så himla go och jag tycker så mycket om henne. Tack, Anki, för att du finns och för att du är så bra! 

När vi kom fram var Miqro jätteglad. Vi har inte tränat eller tävlat på hela veckan så han var väl sugen antar jag. Han fick syn på en hund som han tyckte var söt och ville fram till den. När han inte fick det började han gnälla och vifta på svansen mot hunden. Knäppgök, han brukar ju aldrig bry sig om andra hundar men han var laddad idag och behövde kanalisera sin energi nånstans tydligen...


Först på tur stod agilityklassen. Banvandringen gick bra men det var några ställen där jag var lite tveksam på hur jag skulle göra. Till slut bestämde jag mig och fullföljde som jag hade tänkt. Det gick över förväntan på sina ställen men ett framförbyte tajmade jag lite dåligt och det resulterade i en vägran. Jag är mycket nöjd med både min och Miqros insats. Jag tror att Miqro hade "tokrycksfart" genom hela loppet och när man lyckas styra honom i den farten blir det bra :) 

Innan hopploppet var Miqro loj och nosig. Jag vet inte om det var värmen som tog på honom eller om hans matte helt enkelt var för dålig på att peppa honom. Slalom var hinder två och dessutom med en svår ingång. Jag var inte tillräckligt tydlig och han gick in i andra porten. Omtag och sen missar han sista porten tokstollen. Omtag igen och efter att ha promenerat igenom slalomen blev den godkänd... Sen blev det fartfyllt tills jag gjorde bort mig igen, tappade fart och vände mig för tidigt så Miqro trodde att han skulle strunta i ett hinder. En vägran till och massor av tid tappad igen. Vi kom i mål men det var inte ett av det bästa loppen vi gjort genom åren. Dock tar jag med mig att jag fick upp farten på honom trots att han var loj innan start. Det känns bra.


På det hela taget är jag mycket nöjd med debuten i tvåan och ser fram emot fler tävlingar på den nivån.

Myzaq fick träna lite fot och han fixade det riktigt bra trots att det var en stökig miljö. Nästa gång ska vi träna närmare andra hundar också så får vi se om vi kan få upp träningssuget även i tävlingsmiljöer. Det är mitt mål med Myzaq resten av året, att han ska kunna fokusera på mig i en miljö bland andra hundar. Miqro och jag, vi ska bara ha kul :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar