måndag 14 september 2015

Agility för hela slanten

Den här helgen har i princip bara handlat om agility. Min klubb, Uppsala hundvänners lokala kennelklubb, anordnade en tvådagarstävling. Igår var det klass 3 och då var jag med och hjälpte till som funktionär. Det kändes jättekonstigt att lämna hundarna hemma med Ola och jag undrade flera gånger om jag glömt nåt men samtidigt var det skönt för dem att slippa sitta i bilen och ha tråkigt hela dagen. Det var roligt att se klass 3-ekipage för en gångs skull och många av klubbkompisarna tävlade med fina resultat. Jag träffade också min kompis Emil som är en sheltievalp på 7,5 månader. Redan i våras på klubbens tävling föll jag för honom och han är fortfarande lika charmig och bedårande. Självklart var det massa andra fina hundar där också men det är nåt speciellt med Emil...

Idag var det klass 1 och 2 som tävlade. Vi var uppe tidigt och på plats vid halv åtta för att vara funktionärer i klass 1. Den här gången hade jag både Ola och hundarna med mig vilket var trevligt för mig men kanske mindre kul för framförallt Myzaq och Macho som inte skulle tävla. De fick ändå vara med runt tävlingsbanorna i perioder och Myzaq fick träna på att jobba i den miljön vilket inte var några som helst problem.

Jag träffade massa vänner och bekanta och pratade massor åt både höger och vänster. Bland annat var Mimmi där, Mimmi som jag köpte Miqro av för 6,5 år sen. Både Miqro och Mimmi blir lika glada när vi ses och det är så kul att se! Jag tycker också att det är roligt att träffa Mimmi då och då och vi har alltid nåt att prata om. Även idag träffade jag en favoritsheltie, en bi-blue merle som jag redan i våras tänkte kidnappa. Jag lyckades inte den här gången heller... Det kan till och med vara så att jag fastnade för samma sheltie redan förra sommaren. Jag är inte säker men kanske...? Har ju tyvärr ingen bild på den från det här året men så här ser en bi-blue merle sheltie ut när den är liten :)
Har idag (14/9) fått veta att den här hunden heter
Funny Blacks Princess In Blue och kallas Luna. Det är inte
den hunden jag ville kidnappa igår, men lika söt är den ändå :)

Hur gick det då i själva tävlingen? Ja det var blandade skurar kan man säga :) Vi tar oss igenom lopp för lopp...

1) Hopplopp 2A: Innan första loppet råkade jag tagga Miqro så att han fick tokfnatt och sprang runt mig som en galning i kopplet. Jag undrar om det tog ut honom en aning för i början på första loppet var han helt väck i huvudet... Han började med att springa parallellt med andra hindret så jag fick ta tillbaka honom. Jag ser på filmen att jag slarvar när jag visar så okej, jag tar på mig den missen... Efter hinder 7 var det dags för slalom men det tyckte inte Miqro. Rakt fram såg han en tunnel som såg mycket roligare ut! Han kom glad i hågen tillbaka till mig och hoppade sedan över första porten i slalom. Skärpning sa jag. Sen tog vi hela slalomen och fortsatte genom hela banan i ett hiskeligt flyt. Jag är mycket, mycket nöjd med slutet av första hopploppet!

2) Agillitylopp 2A: Redan vid banvandringen kände jag att det här var en väldigt svår bana för mig. Det var flera ställen där jag kände mig osäker och inte visste hur jag skulle handla. Det visade sig också sen under loppet. På precis de ställena där jag var tveksam trasslade jag till det och Miqro gjorde så klart fel. Första missen, där visade jag alldeles för tidigt så det är klart att han springer på utsidan då. Vid makarontunneln vet jag inte riktigt hur jag skulle visat annorlunda men kanske vridit mig tidigare så han faktiskt såg att jag gjorde det... Miqro sprang förbi första tunnelingången och var på väg mot den andra när jag fick stopp på honom. Han stannade, tittade på mig och undrade "Jaha, och var ska jag då?". Då blev det rätt. Sen hade jag egentligen ingen aning om hur jag skulle göra så det kunde ju inte bli annat än kaos vid hindret före A-hindret... Jag måste ju nämna att svängen på hindret innan gungan blev jävligt snygg :) Efter slalomen skulle jag ha gjort ett framförbyte. Redan på banvandringen visste jag att jag inte skulle kunna göra det med tanke på att jag alltid axar efter slalomen, ändå tänkte jag så och det blev så klart galet... Jag räddade ändå situationen och Miqro fick full fart i mål. Disk pga för många vägringar, tror jag...

3) Agilitylopp 2B: Miqro kändes halvseg innan start men hade ändå bra fart på banan så det måste jag se som en vinst, att han sedan fick syn på Owe som satt som hinderfixare blev jag mer förvånad över. Han som aldrig brukar bry sig om omgivningen när han jobbar med mig tyckte tydligen att Owe var alldeles för spännande för att springa förbi... Jag fångade upp honom så klart men några viktiga sekunder gick förlorade där... Och sen, vad händer i slalomen? Jag förstår inte hur slalomen fortfarande kan vara så svår trots att vi tränat den som idioter med massa olika ingångar... Resten av loppet måste jag ju vara nöjd med. Bra fart, bra flyt och bra följsamhet. Helt okej handling också faktiskt :) 5 fel på hinder och så en hel del tidsfel resulterade i en tolfteplats med 12,65 fel.

4) Hopplopp 2B: När det var dags för banvandring i hopplopp 2B var klockan 15.52. Ola och jag skulle vara på buggkurs på andra sidan stan kl 16.40. Skulle jag hinna köra mitt sista lopp eller inte? Jag fixade så att jag skulle få starta först men jag kände ändå att jag var stressad som tusan och inte riktigt närvarande varken på banvandringen eller själva loppet. Hur som helst startade vi och det blev ett av världshistoriens snurrigaste lopp, framförallt med tanke på att vi nollade på hinder... Redan på hinder 3 hade jag glömt bort hur jag hade tänkt och fick improvisera... Han tog dock slalomingången förvånansvärt fint, även om resten av slalomen inte direkt gick i nån rasande fart....! Jag blev sen i båda blindbytena efter slalomen. Nåt snyggt byte innan jag tappade bort mig igen och totalt glömde bort banan... Vi räddade dock situationen och tog de följande hindren från rätt håll... Hur tänkte jag vid nästa tunnel? Hur hade jag tänkt få honom över nästa hinder... Jag vet inte och det gick inte heller utan att vi krockade med varandra... Trots allt snurr lyckades vi inte få några fel på hinder men däremot drog vi på oss 4,28 sekunder i tidsfel och landade på en 6:e plats.


På det hela taget är jag nöjd med vår insats och jag tycker att Miqro är fantastiskt rolig att tävla och träna med och jag är så glad över den utveckling vi gjort det här året! 

Efter sista hopploppet packade vi snabbt ihop våra saker och drog iväg mot nästa ställe. Vi kom fram precis i tid för att hinna med början av första tillfället av nybörjarkurs i bugg. Döm om min förvåning när jag tvärs över dansgolvet ser Evelina, som gick hundinstruktörsutbildningen med mig. Himla roligt att någon vi känner är med på samma kurs :) Visst lär man känna människor allt eftersom men det är så klart lite extra kul om det är nån man känner från början och som man dessutom trivs ihop med. Även John är väldigt trevlig så det var skoj :)

Stort stort tack för den här helgen! Jag tillhör världens bästa klubb och jag är så otroligt glad att jag gick med i den! Alla hjälper varandra och ställer upp för varandra, vilket inte är helt vanligt i ideella föreningar... Jag ser verkligen fram emot framtiden vad gäller agility! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar