söndag 6 september 2015

Rallylydnadstävling och kontaktkurs

Jag såg en grupp på Facebook för ett tag sen och tyckte att det var ett roligt initiativ. Gruppen heter "Vi som fått tio poäng eller färre på rallylydnadstävling". Jag minns att jag tänkte att det är skickligt att få så lite poäng som under 10. Med Miqro har jag ju seglat genom de två första klasserna men så har vi lilleman. Han som gör allt rätt på träning i en trygg miljö men som blir oerhört osäker i en tävlingsmiljö. Vi började vår tävlingskarriär med två disk eftersom han vägrade sätta sig ner, sen tog vi ett godkänt resultat och ett med 63 poäng och jag tänkte att "nu är vi på gång, vad roligt". Idag åkte vi till Väsby för att åtminstone kanske få ett till godkänt resultat. Jag blev tveksam när vi kom fram och regnet vräkte ner. När det var vår tur att gå in på banan hade regnet avtagit och jag hade lite hopp. Jag tyckte att vi hade en bra känsla och kände mig nöjd men resultatet visade 33 poäng. Bara en fel övning men massa småfel. Regnet ökade igen och det blev ruggigt och kallt. I runda B ville Myzaq inte alls vara med. Han satte sig med nöd och näppe men tittade bort mot stugan där det fanns skydd mot regnet. Jag kämpade och kämpade och vi tog oss faktiskt igenom hela banan. Resultatet? 2 poäng.
Nästa gång stannar vi nog hemma om det regnar. Vi har tillräckligt svårt att få godkänt i bra väder men 2 poäng tycker jag ändå är en bedrift. 


Det positiva idag var att jag ändå lyckades fånga Myzaq korta stunder och få upp hans motivation. I första rundan fick han vid något tillfälle göra en av sina berömda spinnar och det gjorde honom lite gladare en stund. Jag frågade också "Var är husse?" och då fick han upp öronen och började leta. Det hjälpte dock inte för att fortsätta fokusera men jag fick åtminstone kontakt med honom en liten stund :P Jag tänkte också på att vara mer avspänd och avslappnad och inte så som jag brukar vara med Miqro på planen. Jag tror att det också gav resultat faktiskt och det skulle vara intressant att veta hur det hade gått om det varit bättre väder... Vi tränar vidare och får försöka träna mer tillsammans med andra och med skyltar osv så att inte det blir konstigt i alla fall...

När jag var på väg hem kom jag på att jag sagt att jag kanske skulle vara med på en kurs som de hade i hundhagen dit jag brukar gå. Kursen skulle handla om samarbete och kontakt vilket jag tycker skulle vara bra för mig och Myzaq. Visst, vi kan samarbeta och har bra kontakt men inte alltid så alla tips och all träning är bra för oss. Vi tog med oss husse, Macho och Miqro och gick dit. Det var bra och jag fick några tips på hur jag kanske kan få upp en bättre kontakt med Myzaq i olika situationer.

Hon som höll i kursen visade några kontaktövningar. De flesta kunde jag redan men det var en som var ny för mig och som jag ska försöka komma ihåg. Den börjar med att hunden spontant söker kontakt med mig. När den gör det belönar jag genom att släppa en godis på marken. Sedan vrider jag på mig så att hunden måste gå lite runt mig för att söka ögonkontakt med mig, släpp en godis, vrid osv. Det är en svår övning men innan vi gick hem testade jag den på Miqro och han klarade den direkt. Myzaq blev bättre och bättre på att söka kontakt under kursens gång så att bara träna honom i att söka kontakt med mig i olika miljöer kanske inte är så dumt och det kanske är nyttigare än vad jag trott... Tänk om det också kan vara ett steg i att faktiskt kunna belöna honom i olika situationer... Det måste utforskas och testas :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar