lördag 10 oktober 2015

Rallytävling på hemmaplan


Så här trött blir man efter en halvdag på Brukshundklubben när man kämpat och presterat så bra man bara kan på tävling för att sedan vänta massor av timmar på att matte och brorsan ska bli klara med sitt. Kom igen matte, vi kan väl åka hem nu? Eller åtminstone åka nånstans där jag får springa så mycket jag vill? 

Den här lilla killen som jag varit så bekymrad över på sista tiden gjorde sin matte glad idag. Han gjorde verkligen sitt bästa och vi tog oss igenom hela banan utan några jättestora problem. Visst, han ville inte stå men det har vi ju knappt tränat på så det var inte så konstigt. Han klättrade på mig vid ett tillfälle, men det var endast vid ett tillfälle, och jag fick honom till och med att lägga sig ner till slut! Känslan av att det faktiskt är möjligt att ta sig igenom en rallybana med en positiv hund infann sig. Periodvis var han faktiskt till och med glad och framförallt hade vi en fin kontakt. 

Jag fokuserade på att vara avslappnad och glad och "laddade" inte så mycket innan start utan gjorde lite tricks och gick in på banan innan han hann tänka, det tror jag var bra. De flesta felen stod jag för genom att stanna och vänta på Myzaq i svängar och sånt när jag egentligen borde röra mig. Sen stod Myzaq för en del fel genom att titta sig omkring på vad som hände runt omkring och så hade vi ju det där ställandet som blev -10. Det enda jag inte kan se vad som blev fel är på skylt nummer 3, sidosteg till höger. Det kan vara det att jag tar ett för "rakt" steg eller att jag saktar av eller nåt sånt kanske men jag förstår inte riktigt... -3p för förarfel blev det hur som helst.

Kommentaren var "Bra jobbat i kylan" och ja, Myzaq tyckte att det var ruggigt men han kämpade på och jag är supernöjd! Nu kan vi gå till vintervila med en positiv känsla i både rally och agility!





Divan då? Han som fick en bonustävling i fortsättningsklassen bara för att matte ville tävla och kände att det var lagom att tävla på hemmaplan. Hur gick det för honom? Vi tar det från början...

Eftersom Miqro egentligen är klar i fortsättningsklassen har vi börjat träna på högerhandling, som kommer i nästa klass. Det har vi tränat på väldigt många av våra kvälls/nattpromenader på sistone och jag har skickat honom fram och tillbaka mellan höger och vänster fot. Det tycker han är kul och han får ju godis och beröm. I förrgår kväll kom jag på att jag kanske skulle testa lite av fortsättningsklasskyltarna innan vi skulle tävla. Jag körde sitt framför, höger ingång. Miqro, som den lydiga och duktiga hund han är, gick fint in och satte sig i höger fot och jag fick kämpa för att få honom att gå runt och in till vänster. Tur att jag testade!

En skylt som vi alltid har haft svårt för är sitt, stå, gå runt. Idag var inget undantag. Miqro hade otroligt svårt att stå stilla medan jag gick runt. Han ville följa med runt (vilket han aldrig brukar göra) och han satte sig när jag var halvvägs runt. Vi tränade och tränade innan vi skulle in på banan. Till slut klarade vi det 3 gånger på rad så då vilade vi. Sen testade vi precis innan vi skulle gå in och det funkade. Skönt! När vi kom till den skylten, som var nummer 3, tyckte han själv att han satt fel så han rättade till sig och sen ville han inte ställa sig upp. När han väl stod gick det fint att gå runt honom men då var det redan för sent, vi hade redan fått fel övning eftersom han satte sig två gånger... Surt! 

Inför nästa skylt vet jag inte hur han tänkte för då tyckte han att det var en bra idé att sätta sig när vi nästan var framme vid skylten. Dock reste han sig lika snabbt och gjorde det han skulle. Jag vet inte om domaren inte såg vad han gjorde eller om hon såg mellan fingrarna på det för vi fick inga minuspoäng alls. Även skylten därefter tycker jag att vi borde fått minuspoäng eftersom han sätter sig två gånger men inte heller det fick vi några minus alls för. Eller var det så att felen skrevs på fel rad för i 8:ans frestelse som kommer efter fick vi -3p för bristande samarbete och det känns som att det skulle kunna passa in på skylten innan, där han sätter sig två gånger. Annars vet jag inte vad vi gör för fel i 8:ans frestelse riktigt.... 

På de två följande skyltarna hade jag nog inte protesterat ifall vi fått några nos eller bris heller faktiskt men inga minus... På skylt nummer 12 (när han ska sätta sig i spring) får vi två minus för bristande samarbete och snett sittande. Svårt att se hur snett han sitter men med tanke på alla andra minus jag tycker att vi borde haft så köper jag den minuspoängen ;) Slutet var fint och att hoppa hinder i fotposition är ju inte så svårt tycker Miqro. Kommentaren blev "Jättefin runda - mycket fint samarbete" och poängen slutade på 85, en 6:e placering. Jag är inte så nöjd med hur nippertippan skötte sig men han är ju så rolig att jobba med och det gällde ju inget så det är helt okej ändå :) Vi har roligt och han klarade 8:ans frestelse trots att det var kattmat som ena frestelsen!!





På det hela taget? Mycket nöjd med dagen!! Visst, den blev lång men jag hade så trevligt sällskap så det gjorde inte så mycket faktiskt och visst var det kallt men jag överlevde det också. Stort tack för idag alla inblandade!

Avslutningsvis vill jag rikta ett stort, stort tack till alla som stöttat, hjälpt och sagt peppande ord till mig angående Myzaq! Nu känner jag lite hopp igen och hoppas att vi kan komma ut till våren med nya krafter och tävla och visa vad vi verkligen kan, utan att behöva fundera så mycket på vad som händer runt omkring. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar