lördag 6 februari 2016

Äntligen tävling i Väsby!

Som jag har sett fram emot den här dagen med skräckblandad förtjusning... Idag var det äntligen dags för Miqro att debutera i avancerad klass och för Myzaq att visa vad han kan i en tävlingsmiljö. Jag var nervös men såg fram emot tävlingen jättemycket. Vad gäller Myzaq hoppades jag på att han skulle hålla ihop och med lite tur fixa ett godkänt resultat. Med Miqro var förhoppningen att han inte skulle fladdra runt allt för mycket. Hur gick det då? Ja vi tar en hund i taget...

När vi kom fram lekte jag lite fot med Myzaq och han var på. En aning fundersam när det kom hundar för nära men inte så farligt. Banvandring och banan kändes rätt så lätt... Mycket svängar och sen sitt framför, 1,2,3 steg bakåt och den brukar vi fixa. Sitt, stå på slutet men då får vi helt enkelt göra så gott vi kan. Klarar han miljön kanske vi kan få godkänt :) Testade och tränade lite till, ja det funkade riktigt bra trots alla hundar - kul och hoppfullt. 

Det började närma sig vår tur och Myzaq hade helt slappnat av i min famn. Jag funderade hur jag skulle göra men lekte lite och han var helt på och så fick han hoppa upp i famnen när han var duktig så höll vi på så till det var dags. I början av banan var han väldigt splittrad. Nosade på massa saker och funderade vad som hände runt omkring MEN han var inte rädd eller osäker utan glad. Han följde med mig helt okej och jag kunde få kontakt, åtminstone emellanåt och framförallt blev han inte låg alls utan svansen var uppe hela tiden och han var glad! 

Jag var nöjd. Det spelade ingen roll hur resultatet blev, jag var nöjd. När vi så småningom fick vårt protokoll visade det sig att han hade skrapat ihop 57 poäng och precis som jag misstänkte var det mest småfel. -3p pga att jag inte rätade på ryggen i 1,2,3 steg bakåt... Sen massa bris och nos och sånt. Det roliga i kråksången var att det bara var en fel övning och det var sitt, stå. Den skylten var jag ändå nöjd med för han ställde sig faktiskt på mitt kommando, även om han ställde sig framför mig istället för vid sidan. 

Det bästa, bästa med den här dagen för Myzaqs del var ändå domarens kommentar i protokollet. Jag fick tårar i ögonen av lycka när jag läste den. Det stod "Härlig glädje!" Som jag kämpat med glädjen och arbetsviljan hos den här hunden, i tävlingssammanhang alltså. Då spelar det ingen roll att vi inte fick godkänt idag. Han var glad!! 




Då går vi vidare till nästa hund. Hunden som debuterade i avancerad klass idag. Hunden som tränat mycket högerhandling och hunden som idag glömde bort både fotposition och sitt. Det vet ju ni som har lite koll på rallylydnad att det inte är så praktiskt när man ska tävla rally... 

När jag gick banvandringen kändes inte banan så fruktansvärt svår och jag tänkte att det här borde vi kunna fixa. Det var egentligen bara en skylt som jag var osäker på så den tränade vi några gånger innan start. Skylten var tre steg bakåt och gick inte alls så bra, varken innan start eller när vi gick banan och det är ju inte så konstigt med tanke på att vi knappt aldrig gjort den innan... 

Redan innan start kände jag att Miqro var alldeles nipprig och inte alls fokuserad på det han skulle göra... Han fjantade och visste inte var han skulle och han kunde inte sitt... Jag försökte prata vett med honom innan start men lyckades så där... Första halvan av banan var ett enda kaos där Miqro och jag försökte förstå varandra. Efter halva gick det dock jättebra till sista hindret. Där skulle hunden sitta framför hindret innan den skulle hoppa. Det var vi aldrig gjort förut så det var jättekonstigt tyckte Miqro vilket är helt förståeligt... 

Det blev en spänd väntan på resultatet som visade sig vara godkänt på 74 poäng. Massa onödiga avdrag för oro, och bris och sånt, alltså nipprigheten. Sen blev det en fel övning på tre steg bakåt men det var ju för att vi inte tränat på den alls... Kommentaren från domaren "Ett sånt charmtroll" säger ju en del om Miqros humör idag. Charmighet = nipprighet... Kul och charmigt men inte så korrekt ;) 




Min mobilkamera är värdelös att filma med så ni får ha överseende med dålig kvalité på filmerna. Med lite tur kanske man i alla fall kan se lite om vad vi gör... 

Avslutningsvis måste jag ju även skryta lite över min elev som vann sin klass idag i debuten i nybörjarklass, 98 poäng och en jättefin runda! Duktiga och ambitiösa Emma och Katla! Fint jobbat båda två! 

Flera vänner och bekanta åstadkom fina resultat och var både glada och förvånade. Det är så roligt när folk blir nöjda med sina och sina hundars prestationer! Stort stort tack till Uppsala Hundungdom som rodde runt tävlingen så fint!! Vi återkommer nog nästa år också ;)

Miqro kan aldrig få för mycket godis och allt godis är väl till för honom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar