onsdag 20 april 2016

Så det kan bli...

Tänk vad bra det kan bli när man råkar säga vad man tänker :) I början av året bytte jag försäkringsbolag på mina hundar. Min kontakt där är uppfödare av russkiy toy och när vi pratade angående försäkringen så pratade vi så klart lite russkiy toy också. Jag frågade henne om jag fick komma och hälsa på eftersom jag ville träffa fler russkiy toys och det fick jag. Det blev en väldigt trevlig eftermiddag och vi pratade och pratade medan hundarna busade med varandra och med mig innan de slocknade, en i mina händer ♥

I samtalet pratade vi om mina framtida planer på hund. Jag har ju varit sugen på valp ett tag men samtidigt tvekat. Jag tycker att det är jättekul att träna grunder och se framsteg i början på träningen. Med Miqro finns det så klart massor mer att träna men det är inte lika kul. Han känns liksom "klar"... Vad Myzaq anbelangar så går det ju väldigt mycket upp och ner och ibland blir jag så frustrerad över hans träning. Jag kläckte ur mig "Jag skulle vilja låna en hund, träna med den och sen lämna tillbaka den när den är klar" varpå Ulrika svarade "Du kan få låna Olga om du vill". Från början var det nog mest på skoj men när vi började fundera på saken blev vi båda mer och mer intresserade av idén och vi började spinna vidare mer på allvar.

Jag fastnade för Olga direkt när jag kom dit. Hon var pigg, alert, glad, framåt och social. När hon dessutom hellre busade med mig än med sin bästa kompis var jag helt såld. Den där hunden skulle jag vilja träna med! Jag såg stor potential i henne det lilla jag träffade henne och Ulrika höll med, Olga skulle må bra av och tycka att det vore kul att träna och jobba.

Vi pratade fram och tillbaka och bestämde oss för att fundera på saken och sen diskutera vidare samt att Olga och Ulrika skulle komma och hälsa på oss och se vad Olga tyckte om min flock och vad min flock tyckte om henne. När de någon vecka senare kom och hälsade på visade det sig att Olga flöt väldigt bra in i min flock och efter ännu mer diskuterande bestämde vi att Olga en vecka senare skulle flytta hem till oss på prov.
Alla djur undrade vad det var för nykomling och Olga närmade sig
dem med skräckblandad förtjusning...

För ungefär tre veckor sen flyttade hon in och hon har överträffat alla mina förhoppningar! Eftersom jag inte vetat hur det hela skulle utveckla sig har jag inte velat skriva om henne men nu när allt gått så bra måste jag skriva så att jag kan börja skriva om hennes framsteg också. 

I vardagen har Olga fått lite nya rutiner vilket tagit tid att komma in i. Hon är van att kunna gå ut i princip när hon vill. Nu är det koppelpromenader som gäller när man är nödig så vi måste lära oss att synka eftersom vi inte kan springa ut flera gånger i timmen. Samtidigt som jag måste lära mig att se när hon behöver gå ut behöver hon lära sig att göra ifrån sig medan hon är ute... Det går framåt men det händer fortfarande olyckor när vi inte förstår varandra. Matrutinerna har ändrats från att ha fri tillgång till torrfoder och få färskfoder en gång per dag till att få färskfoder och torrfoder blandat tre gånger per dag. Då måste man dessutom vänta på "var så god" innan man får äta. DET var supersvårt i början men nu funkar det hur bra som helst. Det som gick fortast att lära sig var att vänta på "var så god" innan man går ur hissen. Dock är det svårare att vänta innan man hoppar ur bilen, vilket i och för sig inte är så konstigt eftersom jag inte är helt konsekvent där :P
Alla kan samsas i samma bur utan problem

Vad är då planen med denna Olga? Varför en till hund i min flock? Jag tänker så här:
* Jag blir en bättre hundtränare ju fler hundar jag får träna.
* Det blir lättare att minska pressen på Myzaq när jag har en till hund att fokusera på och han får utvecklas i sin egen takt.
* Jag får lära känna min favoritras ännu bättre.
* Det är perfekt att ha en hund i träning under en period.

Hur har det gått hittills?
* Flocken har blivit ännu mer harmonisk och både Machos och Myzaqs besatthet av Miqro har minskat.
* Både Myzaq och Macho älskar sin nya lillasyster och vill gärna leka och busa med henne (och hon med dom!)
* Myzaq har vuxit när han har fått bli "storebror". Han är tryggare och säkrare i sig själv.
* Olga söker trygghet hos alla tre pojkarna och de ger henne det. Till och med Miqro är fantastiskt snäll mot Olga tack vare att hon är så otroligt försiktig och rar.
* Olga har blivit "min" hund väldigt snabbt, lyssnar bra och följer mig var jag än går.
I väntan på att få träna i ridhuset

Olga är precis det jag hoppats på och mer därtill. Hon är otroligt träningssugen, vill och orkar jättemycket, har massor av energi och vill samarbeta. Miljöer är inget stort problem när det handlar om att jobba. Lite osäker blir hon när andra hundar, framförallt stora, kommer för nära men vill jag att hon jobbar med mig så jobbar hon med mig. Hon är verkligen helt otrolig! Snabblärd är hon också. Från att inte vilja sitta (man ska ju stå för att få godis) till att sitta i fotposition med hjälp av handtecken tog ett dygn. Från att gå runt hindret till att hoppa över hindret när jag pekar på det tog typ en timme och hon kom ihåg det en vecka senare och hoppar med glädje. Tunnlarna är lite konstiga tycker hon så jag funderar på att köpa nån lektunnel att ha hemma som vi kan träna på till att börja med så vi får in kommandot och sen föra över det på klubbens tunnlar. Hon är fantastiskt rolig att träna och jag ser fram emot att se hur mycket hon kan hinna lära sig :)

Första dagen på jobbet var det skönt att ha Myzaqs stöd

Roadtrip

Vi hjälps åt att planera vårens tävlingar

Döm om min förvåning när jag vänder mig om och ser det här. Miqro
som inte brukar acceptera att ha hundar för nära...

Mysisar ♥

Det var ingen tillfällighet

Det finns plats för fler :)

Den där vita kissen var skitläskig! 

Så här trött blir man efter att ha varit med matte på utställning en helg...

När örat viker sig, då är den trött på riktigt...

Som sagt...

Närhet är viktigt

På besök hos mamma och pappa tog vi en tupplur på kökssoffan...

Hon är så söt! Och extra söt när hon sover ;)


Stör mig inte, jag försöker vila här!

Halvt nerbäddad under filten


Liten och stor i samma korg :D

Det här var första gången Myzaq och Olga busade på det här viset. Myzaq var så fin och försiktig och de hade så kul ♥


Olga tittar på TV...

Från att ha varit en utställningshund som vet att man ska stå för att få belöning till att sitta i fotposition med hjälp av handkommando, och dessutom välja att sitta kvar... Hur lång tid tog det? Typ ett dygn. Hon är helt makalös och SÅ rolig att jobba med! ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar