torsdag 9 juni 2016

Jag är en dålig hundägare

Till slut bestämde jag mig för att åka till Lövstalöt och promenera idag. Det brukar vara lugnt där och hundarna kan vara lösa. Jag hade fem hundar med mig och till en början hade vi det jättemysigt. Vi lekte "håll-koll-på-mig-leken" och det var riktigt kul att se hur de olika hundarna hanterade den leken. Olga höll sig nära hela tiden. Myzaq och Shiva stannade upp och kollade in mig oftare och oftare för att se var jag tog vägen samtidigt som de kom som små skott när de tappade bort mig. Miqro fattade rätt snart att det var en lek och höll järnkoll på mig i förhoppning att få godis. Sen hade vi den sista gossen... Macho... Han brydde sig inte nämnvärt om var jag tog vägen och inte lärde han sig att hålla koll heller... Han var nog den som sprang allra längst idag för han gick långt bort innan han fattade att jag gått åt ett annat håll och kom farandes förbi mig och framåt. Då gick jag åt ett annat håll och fick vänta in honom igen... Så höll vi på, i nästan en timme... 

Sen drog helvetet lös... Vi gick på en stig och när jag insåg att vi var på väg att möta en hund så vände jag och hundarna följde med mig. Jag kastade ut lite godis i väntan på att den hunden skulle komma. Hundarna letade godis och allt var frid och fröjd. När den andra hunden inte dök upp började jag slappna av och vad händer då? Jo då först kommer det två hundar varpå mina springer mot dem och skäller. Jag försöker ropa på dem men ingen lyssnar. Jag går dit och då får de så klart ännu mer vatten på sin kvarn och låter ännu mer. Som tur är går ingen av hundarna hela vägen fram men de rör ju till det och ingen lyssnar på mig. Olga vill leka och är nyfiken, Myzaq varnar, Miqro vaktar, Shiva tycker att det är läskigt och Macho bara skäller utan att han själv vet varför... Alla skäller och ingen lyssnar. Till slut får jag med mig hundarna en bit bort och försöker få ordning på dem... Alla är ju lösa men eftersom jag inte får tag i dem när ingen lyssnar är det liksom ingen idé att börja krångla med nåt koppel... Det jag borde ha gjort var kanske att kasta ut ännu mer godis... Men jag vet inte om det funkat när de redan gått upp i varv... 

Usch vad pinsamt!! Det värsta jag vet är folk som inte har kontroll på sina hundar och nu var jag en sån ägare... En sån där som inte har kontroll.... Och dessutom med småhundar... Usch!! Pinsamt och jobbigt och jag skäms!! Jag önskar att jag liksom bara kunde spola tillbaka tiden och kasta ut mer godis, då hade förhoppningsvis åtminstone några av hundarna blivit lite mer splittrade och jag hade kunnat få mer kontroll... När de jagar upp varandra är det ju liksom kört... Usch vad jobbigt och pinsamt! Jag vill inte vara en dålig hundägare och sånt här tar verkligen hårt på mig, när jag misslyckas... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar