onsdag 26 april 2017

Ett riktigt bra träningspass!

Mina hundar!! Mina bästa, bästa hundar!! Alla tre har idag varit helt fantastiska på träning!! Tyvärr blev inget filmat så jag får försöka beskriva deras bedrifter i skrift istället 😇 

Myzaq först. Denna underbara lilla kille som bara blir mer och mer träningsmotiverad. Idag tränade vi både agility och rally och han glänste i båda grenarna! I agilityn hade han bra fart och glädje men framförallt tog han slalomen utan bågar varje gång! Visst vi hade delat upp den i en 8 och en 4 pinnars slalom men han hittade ingången och tog hela varje gång - med bra fart! Träningen med bågar hos mamma och pappa gav uppenbarligen resultat 😀 

När det var dags för rallylydnad var han fortfarande taggad och gjorde en hel bana med fin attityd och glädje! Jag är helt chockad! Visserligen var det en nybörjarbana men det är ju miljön som brukar vara svår. I hallen var det 10 andra hundar och flera tränade samtidigt. Ändå var han fullt fokuserad på det vi gjorde och dessutom glad! När han vilade var han laddad och ville träna ännu mer. Min älskade pojke! Tänk om det blir tävlingshund av dig till slut 💓

Olga var helt galen när det var dags för henne att köra agility! Hon hoppade över hinder och sprang genom tunnlar som en liten iller men det bästa av allt var att även hon tog slalomen klockrent!! Hon missade inte nånting. Minst en gång var hon på väg in i fel ingång men knäckte till med kroppen och hittade rätt port. Helt otroligt!! Hon fixade även skillnaden på att hoppa rakt på ett hinder eller hoppa runt. I rallylydnaden gick det inte fullt lika bra. Det här med stadga och fokus är inte riktigt hennes grej men vi jobbar på det och förhoppningsvis ska det bli bättre och bättre.

Slutligen då Miqro, den lilla spjuvern! Han var superduktig på agilityn! Han lyssnade bra på mig och tog både runt, ut och slalom utan problem. Han fixade även en lurig tunnelingång som jag trodde skulle bli för svår. Han kan ju egentligen alla hinder (även om slalom är lite svårt ibland) men vi brukar ha svårt att hitta rätt fart att träna i. Idag lyckades vi med det och det kändes SÅ BRA att träna med honom! Han lyssnade jättefint trots bra fart. I normala fall brukar vi ha antingen det ena eller det andra 😅😅

I rallyn fick han köra en svår fortsättningsklassbana vilket innebar att han hela tiden var på min vänstra sida. Jag har valt att köra in den sidan ordentligt först innan vi börjar stabilisera upp högerhandlingen. Han var fokuserad och gjorde det mesta bra, även om han slarvade lite med att lyssna emellanåt. Vi behöver få in en mycket mer stabil fotposition! Vi övade även lite på "hopp-stå" och där börjar han förstå att han ska stanna när han landar så jag hoppas att det ska ge resultat i ställandet så småningom. Vi jobbar vidare där också. Mycket detaljer har vi att jobba med och det är roligt men svårt...

På det hela taget är jag VÄLDIGT nöjd med alla mina hundar idag!! Glädje, lycka och attityd hade de allihopa och det är inte alltid de har det, åtminstone inte pojkarna.

Och kolla här vilket härligt gäng vi var som tränade tillsammans idag!! Olga kunde inte vara stilla på gruppbilden så hon fick inte vara med 😎

Ice, Zelda, Vilja, Gaston, Myzaq, Miqro, Lystra, Lily, Yoshi och Zingo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar